dinsdag 16 juni 2009

Zinnen maken en 'stil vallen'.

Cursisten die de Zweedse taal leren, merken vanzelf dat ze bij het spreken 'stil vallen', dat wil zeggen ze begrijpen de taal, verstaan deze inmiddels en horen ook de zinnen. Maar hun gemoed werkt niet mee. Dat is normaal. Iedereen moet eerst leren welke zinnen je kunt gebruiken en hoe deze geconstrueerd moeten worden. Dus dat betekent, eenvoudige zinnen, die in vele variaties herhaald worden. Op verzoek van mijn cursisten ben ik inmiddels bezig een paar CD's te maken met deze zinnen. Grappig is dat Nederlanders vaak veel leren van kinderen. Kinderen spreken ook zo: eenvoudige zinnen, eindeloos herhalen. Elke dag. Wie in de gelegenheid is om eens in een Zweeds gezin te logeren, zal dat snel opmerken. Dat werkt fantastisch. Het zal niet de eerste keer zijn, dat ouders net zoveel van kinderen leren als andersom.

Er bestaat een theorie dat eerste en tweede taal verwerving op dezelfde manier gaan. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Een baby praat misschien in een -woordszinnen en een volwassen cursist begint daar ook mee. Maar verder gaat de vergelijking niet. Ik heb nog nooit een baby horen vragen of er misschien ook regels zijn, waar meegewerkt kan worden.